|
|
Ibland har man frågor man vill ha svar på som inte kräver en ny tråd, men som inte heller passar in någonstans. Då kan man fråga här. Om allt mellan himmel och jord.
erik M37:83359 Chefredaktör
|
2004-08-02
|
 |
 |
|
24 april 21:50
|
|
|
Hur i hela fridens namn stänger man av datorn? :|.
Alltså inte viloläge.
|
|
|
 |
 |
|
19 februari 20:48
|
|
|
Finns det något roligt att spela på PC just nu?
Innan dessa svar dyker upp; Är för tillfället inte särskilt sugen på XCOM och Path of Exile var inte så bra.
|
|
|
 |
 |
|
19 februari 17:16
|
|
|
Finns det? Var?
|
|
|
 |
 |
|
19 februari 15:38
|
|
|
Funderar på hur jag bäst ska lägga upp bilder som jag tagit online. Det går ju att använda Facebook men det vore skönt att ha något separat. Dropbox funkar också, men jag vill helst ha någon tjänst där det går att berätta lite om bilden, var den är tagen och så vidare.
Några tips?
|
|
|
 |
 |
|
16 februari 17:44
|
|
|
Går det att odla sånt? På sig själv alltså.
|
|
|
 |
 |
|
15 februari 10:03
|
|
|
Funderar på att köpa en sån däringa "vaknaupplampa" till min son, någon som har provat ? Resultat ? Vad heter en sån grej ? Pris ?
|
|
|
 |
 |
|
14 februari 07:36
|
|
|
Jag har i stort sett alltid haft lätt att komma upp på morgonen, oavsett när klockan ringer.
Men hur gör ni som har riktigt svårt för att komma upp ur sängen? Vad har ni för tricks för att inte somna om?
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
7 februari 19:15
|
|
|
Jag har tagit det kanske karriärsmässigt dumma beslutet att söka till GUs jounalistutbildning till hösten. Har knappt vågat berätta det för mina föräldrar än eftersom att jag vet hur dåliga utsikterna för jobb är. Men efter tre år med kundtjänst- och säljjobb har jag insett att det verkligen är det enda yrket, utöver författare, som jag kan tänka mig att jobba med på lång sikt.
Så jag är mest nyfiken på hur det är för er som jobbar som journalister (vet att det finns ett gäng här). Vad har ni för erfarenheter? Har ni hankat er fram på vikariat? Frilansat? Skarvat med andra jobb? Har ni ångrat att ni gett er in i en så osäker branch?
Min floristlärare sa jämt "Det finns alltid jobb för bra florister". Jag vill tänka mig att det gäller journalister också, och så får jag helt enkelt se till att bli en bra sådan ;)
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
3 februari 19:48
|
|
|
Samlar du dem på något annat ställe än Instagram? Jag tycker nästan att du är på en nivå som sträcker sig längre än enkla sociala tjänster som Instagram, och det är nästan lite ovärdigt dina bilder att de laddas upp i små lågupplösta format. Har du funderat på tjänster som 500px som har högre kvalitetskontroll och som samlar riktiga fotografer?
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
2 februari 15:18
|
|
|
Inser att det är en rätt klurig fråga men mer specifikt har jag ett par funderingar. Jag ser i Google analytics hur folk har hittat till min blogg och där ser jag även vad de har googlat på för att hitta den. Inte så sällan kommer man till den genom att söka på "sous vide biff" eller "amerikansk chili". När jag själv googlar på de uttrycken så kommer min blogg på första respektive tredje träff med de olika sökningarna.
Är det bara för mig det gör det eller för alla i Sverige? Är det snävare geografiskt? Vad händer om man sitter i USA och gör samma googlingar?
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
11 januari 13:16
|
|
|
Jag sitter och funderar ibland på hur det kommer att bli att vara en spelande pappa. Om det kommer att förändra mitt förhållningssätt till spel och hur jag väljer att hanterar det inför mina barn.
Ni som är spelande föräldrar här på forumet; har era spelintressen påverkats något när ni fick barn? Sätter ni upp regler om era barn själva vill spela? Ser ni till att inte spela en viss typ av spel när era barn är hemma? Får ni mest speltid på kvällarna? Frågorna är många, ni får fylla i med egna ord. :)
|
|
|
 |
 |
|
2012-12-13
|
|
|
|
|
|
 |
 |
|
2012-11-27
|
|
|
Är det någon som har koll på det här med bildrättigheter.
På Facebook skickas det nu runt ett meddelande där man ska avsäga Facebooks rättigheter till de bilder man laddat upp hos dem. Men så vitt jag förstår är det bara båg. Facebook kan använda bilderna om de skulle vilja.
Men hur är det i andra fall med sajter som man laddar upp bilder hos - kan de ha avtal som gör att de äger bilderna vid uppladdning?
Jag tänker t ex på företag som gör väggkalendrar och liknande.
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
2012-11-13
|
|
Det har kommit någon ny undersökning om att det är vanligare att unga killar än unga tjejer säljer sex nuförtiden.
Så kanske det är, det vet inte jag, men när jag gick på högstadiet var sådana här undersökningar som vi fick fylla i rena tramset. Åtminstone bland killarna var det mycket "höhö, jag fyllde i att jag super varje dag och knarkar varje helg".
Var det bara i hooden  i Helsingborg det var så eller känner ni igen det?
Och följdfrågan - kan man verkligen lita på att ungdomar tar de här undersökningsfrågorna på allvar?
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
2012-11-02
|
|
|
Blir Halo 4 och Planetside 2 finalen på året eller har vi några andra bra titlar att vänta oss innan årsskiftet?
Hawken kanske blir något också, men det ser ut att bli extremt nischat.
-edit-
Nu är ni några som har nämnt en hel del spel så jag listar det som kanske kan vara av intresse innan årets slut:
• Hitman
• Far Cry 3
• Black Ops 2
• Zombie U
• New Super Mario Bros. U
• Playstation All-Star Battle
• Little Big Karting
• Wonderbook
• Sega All-Star Racing
• F1 Race Stars
• Epic Mickey 2
• Family Guy
• Lego Lord of the Rings
• Battlefield 3: Aftermath
• The Walking Dead: Episode 5
• Virtue's Last Reward
• Ragnarok Odyssey
|
|
|
 |
 |
|
2012-10-09
|
|
|
Den militära termen "operator" - hur skulle ni översätta den? Fungerar "operatör"?
|
|
|
 |
 |
|
2012-09-25
|
|
|
Vårt trådlösa nätverk når inte riktigt till rummet längst bort så där kör vi med sladd. Ibland vägrar dock flickvännens Macbook Pro hitta nätet med sladden. Detta trots att det gått alldeles utmärkt till exempel kvällen innan eller på morgonen. Problemen verkar uppstå helt slumpmässigt.
Har det att göra med att hon emellanåt surfar i trådlösa nätverk och att inte burken hinner med att ställa om?
|
|
|
 |
 |
|
2012-09-19
|
|
|
Har gjort ett dokument innehållandes hyperlänkar i word. Förra gången så sparade jag enkelt till .pdf , la över på iPad och alla länkarna fungerade.
Nu när jag sparar så ser man att länkarna är där men ingen av dem fungerar. Någon som vet vad som är fel?
|
|
|
 |
 |
|
2012-08-31
|
|
|
Hej L7!
Har en fråga gällande uppsägning av hyreskontrakt som jag tänkte att någon juridiskt insatt person här på forumet kanske kan svara på;
Jag bor i hyresrätt och betalar hyra den 25e varje månad. Nu har jag sagt upp avtalet med uppsägningsdatum idag, den 31 augusti då jag har en ny lägenhet på gång. Jag har två månaders uppsägningstid så om jag har fattat det rätt måste jag betala hyran för september och oktober också om det inte blir uthyrt innan det. MEN, nu till frågan;
Jag betalar ju hyran i förväg! Alltså jag har väl redan betalt för en månad, september, av mina två uppsägningmånader med pengarna jag satte in den 25e augusti? Jag är väl bara skyldig att betala in hyran den 25e september också? Eller har det betydelse att jag sade upp kontraktet efter betalningsdag?
Tack på förhand! :)
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
2012-08-21
|
|
|
Kan man bifoga, posta flera bilder i ett inlägg? Jag ville posta grymma bilder jag tog i Somalia resan men jag vill inte spamma sönder en tråd med en bild i varje inlägg.
|
|
|
|

|
 |