WoW i andra medier


WoW, eller World of Warcraft som det egentligen heter, är ett rollspel online som har fångat mängder av spelares intresse genom åren. Spelet är det fjärde i Warcraft-universumet och släpptes år 2004, även om det började pratas om spelet redan år 2001. World of Warcraft lanserades i samband med tioårsjubileet för Warcraft-spelen som har skapats av Blizzard Entertainment. Att spelet blev en stor succé vet du redan, och har du inte spelat det själv känner du garanterat någon som har det. WoW utspelar sig i fyra olika världar – Argus, Draenor, Azeroth och Outland – och går ut på att du ska utveckla din valda avatar, lära dig nya hantverk och besegra fiender i strid.

Att spelet blev en succé är nästan en underdrift. Mellan 2008 och 2010 var spelet det mest spelade rollspelet online och beräknades ha omkring 12 miljoner abonnenter. Det har också räknats på hur mycket tid som spelarna tillsammans har spenderat i de fyra världarna, och siffrorna tros idag ha stigit till över 6 miljoner år. När ett spel får så stor genomslagskraft är det inte konstigt att det börjar dyka upp även i andra medier. Till exempel i Tv-rutan eller i reklamer för kända varumärken. Många spelare kan identifiera sig med spelet, vilket självklart är den stor möjlighet för företagen att utnyttja. I den här artikeln berättar vi mer om WoW i andra medier.

WoW tillsammans med Toyota Tacoma

År 2007 skapade Toyota en reklam i World of Warcraft-stil för bilmodellen Tacoma. Reklamen är 30 sekunder lång och utspelar i en av WoW:s fyra världar. Tre avatarer står med varandra och plockar fram olika vapen när en säger att han ska ha “Wheels of Fury” och fram kommer en Toyota Tacoma. Avatarerna kollar häpet på bilen när den åker iväg och nästan omgående blir uppäten av en drake. Men när bilen sedan åker ut igen ur magen på draken blir spelarna imponerande och konstaterar att de måste ha en sådan bil. En humoristisk reklam som definitivt tilltalade många WoW-spelare, och spelet har även synts i reklamer för andra varumärken.

WoW på vita duken och i Tv-serier

Att World of Warcraft har förekommit även på andra håll inom populärkulturen är inte särskilt konstigt. Spelet har bland annat förekommit i filmer som Zombieland och The Day the Earth Stood Still. I filmerna har dock inte spelet haft någon avgörande roll, utan det har snarare varit så att någon har spelat spelet under något skede av filmen. Listan med Tv-serier där WoW figurer är lång och i flera serier har spelet fått en mer betydande roll än i filmerna. Till exempel har den tecknade serien Southpark tillägnat ett helt avsnitt till spelet, där karaktären är olika avatarer från WoW-universumet. Exempel på ytterligare serier är The Big Bang Theory och How I Met Your Mother.

Gator uppkallade efter WoW i Texas

World of Warcraft har dock inte bara gjort avtryck inom populärkulturen, utan även ute i den riktiga världen. I El Paso som är beläget i Texas ska det till exempel finnas gator som är döpta till Thunder Bluff Plaza och Nigthaven Street, vilket är olika platser du även finner i spelet. Förutom platser som bär namn från WoW, finns det idag även personer som döpta efter inslag i spelet. Expressen har bland annat skrivit om en familj som valde att döpa sitt barn efter en skog som förekommer i WoW-universumet. Spelet har helt enkelt inspirerat många och det är inte osannolikt att ditt barn kommer gå i samma klass med kompisar som bär WoW-namn.

Sammanfattning

Sedan rollspelet World of Warcraft lanserades år 2004 är det extremt många spelare som har spenderat mycket tid i de fyra världarna och starkt identifierar sig med spelet. När ett spel, eller egentligen vad som helst, får så stor genomslagskraft är det inte konstigt att det blöder över till andra medier – något som WoW verkligen har gjort. Företag har skapat reklamer som utspelar sig i världarna. Tv-serier har tillägnat hela avsnitt åt avatarerna och namnen på karaktärer och platser har spridit sig ut i världen. I den här artikeln har vi gett några exempel på World of Warcrafts fotspår, men det finns fler, var så säker.