WoW handling och uppdrag


För den som inte är en long time gamer och har hängt med i de olika skedena i World of Warcraft sedan starten kan det vara ett mycket förvirrande spel att sätta sig in i. Spelserien startades 2004 (som MMORPG) och sedan dess har det kommit en mängd olika expansioner och tillägg. World of Warcraft är ett massivt multispelar-rollspel som tar spelaren till den fiktiva planeten Azeroth där det sedan länge pågår en konflikt mellan “the Alliance” och “the Horde”. När en spelare startar ett nytt konto finns det ett antal val denne måste göra, däribland att välja vilken fraktion rollfiguren ska tillhöra i spelet.

Inom varje fraktion finns ett antal raser att välja emellan, dessa är klassiska raser som den vane fantasyrollspelaren kommer känna igen sig i. Du kan till exempel välja att vara människa, alv eller orch. Den ras du väljer kommer sedan styra vilken klass/yrke du kan välja till din spelkaraktär. Efter att du har skapat din karaktär är det fritt fram att börja spela. Du kommer få ett antal olika uppdrag att utföra, antingen ensam eller tillsammans med din klan eller ditt guild. Den övergripande handlingen rör sig kring konflikten mellan Alliance och Horde och det finns flera delar som utvecklar och fördjupar den konflikten i spelet.

Assault on Blackwing Lair

Blackrock Mountain är ett mytomspunnet berg i Azeroth. Djupt där inne bor den onde draken Nefarian. Nefarian ägnar sina dagar åt att utföra hemska experiment och åt att rekrytera onda krigare till sin armé med ett slutgiltigt mål om att lägga hela kontinenten under sig. Här måste hjältarna från både alliansen och horden släppa sina interna konflikter och samarbeta för att möta detta utomstående och fruktansvärda hot. Det är inget lätt uppdrag, utan du behöver samla ett guild bestående av cirka 40 personer på level 60 för att ta dig an den här utmaningen. Och på vägen dit kommer du möta gott om fiender och sidouppdrag.

Rise of the Blood God

Rise of the Blood God är den andra expansionen till World of Warcraft och även här ställs spelarna inför ett grymt hot där blodsguden Hakkar the Soulflayer frammanas i staden Zul’Gurub. Blodsguden tar snabbt kontroll över närområdet och dina hjältar måste kämpa sig fram genom en djungel fylld av besatta troll och till sist bekämpa guden själv. När den här expansionen först släpptes fanns en bugg med som gjorde att en besvärjelse blodsguden kastade inte försvann som avsett, utan blev både permanent och smittsam. Det ledde till en massdöd bland spelare på lägre nivå i spelet och till stora problem för spelutvecklarna i att hitta en lösning på problemet.

The Gates of Ahn’Qiraj

I The Gates of Ahn’Qiraj blev alliansen och horden återigen tvungna att samarbeta för att hitta den mystiska artefakten Scepter of the Shifting Sands. Den spiran måste de sedan använda för att öppna en port i staden Ahn’Qiraj, bakom vilken en fruktad armé av Qirajis (en sorts insektoid) väntar. För att lösa det här uppdraget var hela servern tvungen att jobba tillsammans för att bygga ihop spiran, lösa sidouppdrag, samla in all nödvändig utrustning och till sist kämpa mot Qiraji-armén och återigen rädda Azeroth. Det här eventet var ett av de största i spelets historia och krävde oerhört mycket av spelarna i form av engagemang och organisation.

Shadow of the Necropolis

Ovanför the Plaguelands, en del av Azeroth som plågades hårt under kriget mot de odöda, svävar Lich-kungens Nekropolis Naxxramas. Där har Lich-kungens främste general Kel’Thuzad sin bas och planerar för att återigen skicka en armé av diverse odöda för att återuppliva Lich-kungen och erövra hela Azeroth. Spelarnas uppdrag är att angripa Naxxramas och stoppa dessa onda planer en gång för alla. Naxxramas är en enorm grotta i vilken spelarna kommer ställas inför en mängd olika uppdrag och utmaningar. Den är framförallt till för karaktärer med väldigt hög nivå och du behöver samla ihop ett guild på 40 personer för att överhuvudtaget ha en chans att klara det.