Musik till spelet WoW


Musiken är en viktig del i spelet World of Warcraft, precis som i andra virtuella spel som anspelar på människans förmåga att sätta sig in i en annan värld och med hjälp av ljud, bild och aktiviteter underhållas för en tid. World of Warcraft släpptes hösten 2004 och till Europa kom spelet februari 2005. Upprinnelsen är baserad på några av tillverkaren Blizzards tidigare spel men här med nysatsning och utökning. Spelet är ett så kallat MMORPG-spel där man oavsett plats på jorden kan spela i lag och team med andra spelare. Det utspelas i de fyra olika världarna Azeroth, Outland, Draenor och Argus och mellan 2008 och 2010 hade de över 12 miljoner aktiva abonnenter världen över. Mycket är tack vare utvecklingen av spelen som fortfarande sker med nya världar och nya händelser.

Spelet är välgjort och har även satt spår när det gäller musiken med sin karaktäristiska stil och musik som ökar inlevelsen i spelet. Det är ibland olika kompositörer för olika utgåvor och årgångar men absolut flest kompositioner har Jason Hayes, som förutom ett par års utflykt, räknas som företaget Blizzards egna musikkompositör. Jason Hayes är en amerikansk filmmusikkompositör och född i New Orleans i Louisiana. Hans största arbete är just med musiken till World of Warcraft men under åren 2006 till 2012 tog han en paus från företaget Blizzard och komponerade musik åt andra spel. Han var tillbaka i Blizzards regi under 2012 och är kvar där än idag. Blizzard plockade självklart in andra kompositörer för att fortsätta utvecklingen av spelet och en av dem som var med ett antal år var Russell Brower.

Fler kompositörer för musiken till World of Warcraft

Russell Brower kom att musiksätta tre episoder i spelet, The Burning Crusade, Wrath of the Lich King och Cataclysm. Till filmen Warcraft, the Beginning, som kom under 2016 och inte blev någon stor succé om man jämför med spelen, användes en annan. Enligt många skulle till exempel musiken varit tonsatt av Brower eller Hayes för att få den riktiga känslan men denna gång valdes kompositören Ramin Djawadi. Generellt är musiken i WoW stark. Den har en klart symfonisk bakgrund med mäktiga stråkar och väl sammansatta musikslingor. Musiken är drivande med mycket bas och pampiga blås-sekvenser för att verkligen bjuda in till motstånd och krig, samtidigt som den svävar iväg i drömlika scenarier och tar spelaren över vidder och marker i de olika världarna. Ofta har man igenkännande folkmusik inflätat som drar åt Irland och andra kulturer med mycket specifika toner.

Spelmusikens påverkan på spelet och spelaren

Det är viktigt med musiken till ett spel eller en film, den kompletterar upplevelsen och sätter musikaliska minnen i kroppen. Med sitt breda kunnande inom musik så skapar kompositörerna till World of Warcrafts spelmusik just dessa känslor. Frågan är om det är tillfälligt eller över en längre tid och hur viktig tycker spelarna att musiken är? Det är självklart olika uppfattningar för olika spelare och individer. Enligt en mindre studie på Lunds universitet tillfrågades sex ungdomar, väl kunniga och ofta spelandes World of Warcraft, om spelmusikens betydelse under spelet och om deras generella musiksmak har förändrats i och med musiken till spelet. Visst var musiken en del av upplevelsen och spelet, dock fann de att kommunikationen med medspelare var viktigare eller nöjet att lyssna på egen favoritmusik under tiden eller på sin fritid.

Livekonserter med musik från World of Warcraft-spelen

Kanske kan konserter med fulla stråkorkestrar på konsert- och operahus världen över öka sin andel av unga besökare tack vara World of Warcraft. Eftersom musiken är komponerad med de klassiska stråk- och blåsorkestrarna är den otroligt väl anpassad för en musikupplevelse utöver det vanliga. Jason Hayes har på den senaste tiden rest runt med en förstklassig orkester och spelat fantastiska konserter med musik baserad på spelen. Att få lyssna på denna pampiga, drivande och berättande spelmusik live med stor orkester och i en anpassad lokal är en riktigt fin upplevelse. Här möter plötsligt skaparna av World of Warcraft en helt ny publik. Kanske kommer denna publik inte att spela onlinespelet särskilt många gånger men försäljningen av soundtracket till spel och film har med största säkerhet gått upp. En kvalitetsstämpel för Blizzard och kompositörerna som kan fortsätta sitt goda arbete.